Rezervorul GPL plasat in masina evoca adesea teama si retinere irationala. Discutiile rationale de obicei sunt impiedicate de ignoranta si de zvonuri false privind siguranta acestor rezervoare. Este timpul sa stai  sa te gandesti daca aceste povesti, cum ca un rezervor cu GPL  in masina este egal cu a avea bomba in portbagaj, sunt chiar adevarate !  

 Daca pierzi anual mii de lei din cauza fricii este momentul sa te informezi. Cites-te cu atentie pana la capat.
Steriotipuri
Conotatiile negative fata de GPL apar din mai multe motive . In primul rand un rezervor cilindric plasat in portbagaj, sare in ochii orcarei persoare care este de fata cand deschizi portbagajul . Daca rezervorul de benzina ar fi fost plasat acolo, este cel 
In al doilea rand rezervorul de GPL este adesea confundat sau mai bine zis asociat cu buteliile de aragaz care inca multa lume le au acasa , iar acestea , cum am vazut la televizor si pe net , pot provoca pagube foarte mari in caz de explozie ( desi aici in mare parte e vina propietarului ) .
In al treilea rand , aceasi mass-media , ocazional , ne da informatii despre consecintele tragice ale accidentelor, care implica masini ce au un sistem GPL montat, spunand ca rezervorul GPL a cedat , desii , atentie ! : nimeni nu poate poate sa dea un link exact sau a ne arata un articol exact in care sa spuna ca masina a explodat din cauza GPL-ului . Orbiti de senzational , nimeni nu este in asteptarea unui raport de studiu vizavi de incident . Din 2003 si in Romania este obligatorie utilizarea supapelor de siguranta  la rezervoare.
Prin urmare , destul de comune – desii neadevarate , convingerea ca aprope 1,5 milione de soferi din Romania , circula cu bomba in portbagaj.

Situatia Reala

In conformitate cu toate cunostiintele disponibile , este mult mai usor sa deformezi , sa spargi, sa desigiliezi , un rezervor de benzina decat unul de GPL , pentru ca de obicei rezervoarele de benzina sunt facute din plastic si nu sunt echipate cu vreun dispozitiv de siguranta. In schimb rezervoarele GPL sunt dotate cu un sistem de multivalve , care controleaza fluxul de gaz . Acest sistem include :
  • Valva de umplere ( care face imposibila alimentarea cu GPL peste 80% din capacitatea rezervorului )
  • Supapa de operare – controlata electric , deschisa in momentul in care sistemul de gaz este pus in folosinta
  • Supapa de exces de debit – care opreste gazul atunci cand conductele de gaz sunt intrerupte
  • Supapa de siguranta – Supapa care pur si simplu da drumul la gaz afara atunci cand presiunea din interiorul rezervorului creste peste limita maxima admisa.
marje Cat de sigur este un rezervor GPL Si aceasta nu e tot , in cazul in care presiunea din interiorul rezervorului creste, ca urmare a unui incendiu in masina , merge pana acolo incat , supapa de siguranta nu este suficienta si aici intervine inca un plus de siguranta ( cunoscut ca robinetul pentru incendiu ) care va ajuta . Acesta se topeste cand este expus la temperaturi inalte si pur si simplu elimina gaz afara din rezervor pana se goleste , pentru a nu exista pericolul unei explozii . Un rezeror de GPL nu poate fi vandut daca nu include toate elementele mentionate mai sus .
Reglementarile includ , de asemenea, si alte conditii care trebuie indeplinite pentru ca rezervorul de GPL sa poata fi utilizat.  Aceste reglementari includ teste care trebuie efectuate pe rezervoare selectate aleatoriu din fiecare lot.  Toate testele sunt foarte exigente si garanteaza siguranta . Aceste includ :
  • Teste pe materiale si pe sudura : problele sunt prelevate din  rezervoare slectate aleatoriu pentru testul de calitate . In plus, produsul finit este scanat si cu radiatii X , pentru orice defecte potentiale .
  • Teste de spargere :  Unul din cinci sute de rezervoare, se umple pana se sparge . In acest fel se obtin informatii cu privire la calitatea lor , durabilitatea sudurilor si a materialelor.  In conformitate cu reglementarile , valoarea presiunii la rupere este de aproximativ 67 bari ( presiunea de functionare normala a rezervorului  este de 5-17 bari ) . Unele rezervoare produse de companii de top pot rezista pana la 110 – 120 de bari .
  • Testul de foc : Un rezervor este umplut cu GPL si este pus in foc ,la o temperatura de peste 600° C . Inainte de asta senzorii de caldura si de presiune sunt plasati pe rezervor . Rezervorul se presupune a fi golit prin intermediul sistemului de siguranta . In conditii normale de siguranta , gazul va iesi afara , fara ca rezervorul sa explodeze. Doar atunci rezervorul obtine omologarea pentru a fi pus spre vanzare .
Producatorii rezervoarelor de GPL efectueaza deasemenea teste suplimentare pentru a spori marja de siguranta chiar mai mult :
  • Testul de uzura : rezervorul este umplut si golit in mod repetat. Scopul sau este de a simula uzura pe o perioada de 25 ani. Perioada de verificare dat de Biroul de inspectie tehnica este de 10 ani .Chiar si dupa astfel de teste , rezervoarele fabricate de companii de top , pastreaza caracteristicile originale si sunt pe deplin functionale.
  • Crash Test : se testeaza pentru a vedea ce se intampla cu rezervorul in timpul unui accident . Rezervorul se ciocneste cu o bariera de metal solid , cu o viteza de 50 km pe ora. Singurul efect vizibil in aceste teste , este afectata suprafata rezervorului . Conditii in care rezervorul ramane in continuare , etans .
  • Testul balistic : cel mai drastic test dintre toate , cel care arata nivelul de siguranta al unui rezervor . Rezervoarele , pline cu GPL, sunt impuscate ( la propriu ) cu gloante de 9 mm . In acest caz in care rezervorul este impuscat, gazul iese afara pana rezervorul se goleste .
Desi controalele aleatorii , desii foarte detaliate , nu pot oferi siguranta 100% , pentru a vedea ca toate sistemele sunt deplin operationale , fiecare rezervor care paraseste lina de productie , este testat pentru scurgeri . Este umplut pana la o presiune de 30 de bari car este de 3-6 ori mai mare ca presiunea normala de lucru.
In plus fata de aceste teste de laborator, organizatii independente desfasoara activitati de cercetare practice cu privire la comportamentul rezervoarelor in momentul unui accident rutier.  Clubul auto German ADAC a facut cateva teste de impact cu un Opel Astra care are montat un rezervor gpl in locul rotii de rezerva . O alta masina a lovit partea din spate a Opel-ului. Ca rezultat, rezervorul GPL s-a deformat dar nu a provocat nici cea mai mica scurgere , nu numai la rezervor dar nici unde in intreg sistemul GPL . Acesta a fost ars in conditii de siguranta si intr-un mod controlat . Vezi si video-ul de mai jos !
In concluzie nu ai de ce sa iti fie teama de GPL. Ci ar trebuii sa iti pui intrebarea cat de sigur este sa circuli pe benzina sau motorina ? Aceste zvonuri desre rezervoarele GPL vin de multe ori din lipsa de cunostinte suficiente. Dar uite ca daca am sapat umpic mai adanc in aceasta discutie daca ” este sigur un rezervor de gpl ? ” am vazut ca siguranta este pusa pe primul loc.
Asadar , un sistem de GPL montat intr-un mod corespunzator , de o firma sau un service autorizat nu prezinta nici un pericol .

Tagged: ,

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu